•1, 5, 9, 13, 17,......,.......,.....
•2, 12, 22, 32,......,.......,.....
•7, 9, 11, 13,......,.......,.....
•19, 16, 13, 10,......,.......,.....
•36, 31, 26, 21,......,......., .....
2. Ce corelaţie există între numerele din cele două rânduri:
a) 2 3 1 4 5 10 b) 7 1 5 6 10 20
3 8 0 15 24 99 10 4 8 9 13 23
3. Doar patru numere din şirul: 82, 73, 56, 19, 37, 55 respectă regula de alcătuire a şirului. Care este „intrusul”?
4. Se consideră următoarele două şiruri de numere:
1 2 3 4 …………….. 98 99 100
100 99 98 97 …………….. 3 2 1
După cum se observă, lui 1 îi corespunde 100, lui 2 îi corespunde 99, lui 3 îi corespunde 98, etc. Cât îi va corespunde lui 45? Dar lui 72_
5. Cu care număr se încheie şirul?
31 30 15 14 7 …..
a) 5; b) 4; c) 3; d) 6.
6. Care grupă de cifre lipseşte?
20 |
17 |
14 |
11 |
8 |
? |
4 |
18 |
12 |
16 |
20 |
? |
a) 4/22; b) 5/24; c) 6/23.
7. Suma a celor şase numere este 973. Ce numere trebuie scrise în spaţiile libere, pentru a obţine suma 999?
489 128 256 64 …. 32 …. 4 …..
8. Dacă s-ar lua trei bănci din faţa şirului meu de bănci, eu aş sta în banca a doua din faţă.
În a câta bancă stau cu adevărat?
PĂTRATE MAGICE
Muncă independentă:
1. Înlocuiţi literele cu cifre şi verificaţi dacă următorul pătrat este magic:
M= 2; I= 6; C= 6; A= 8.
M |
I |
C |
A |
|
|
|
|
|
A |
C |
I |
M |
|
|
|
|
|
I |
M |
A |
C |
|
|
|
|
|
C |
A |
M |
I |
|
|
|
|
b |
i |
d |
g |
e |
c |
f |
a |
h |
a= 70-69 c= 83-78 e= 100-91 h= 53-38
b=42-39 d= 91-84 f= 80- 49 i= 74-57
3. Din pătratul alăturat, având constanta 18, lipsesc numerele 2, 4, 6, 8 10. Găsiţi locul fiecăruia.
5 |
|
3 |
|
|
|
9 |
|
7 |
4. Completaţi cu numere formate din zeci, pentru a obţine pătrate care au suma numerelor , pe orizontală, verticală şi diagonală, 100.
|
30 |
|
|
|
50 |
|
|
30 |
|
60 |
|
|
|
30 |
|
|
|
10 |
|
||
60 |
|
10 |
|
20 |
|
|
|
|
5. Completaţi locurile libere din pătrăţele cu unul din numerele: 15, 25, 35, 45, 55, 75, astfel încât suma numerelor din fiecare rând să fie 135.
|
5 |
|
25 |
|
65 |
|
85 |
15 |
6. Ce număr credeţi că ar trebui să fie în centrul pătratului din figură şi de ce?
2 |
3 |
4 |
6 |
|
2 |
1 |
5 |
3 |
7. Completaţi pătratele rămase libere în aşa fel încât, făcând adunarea, pe fiecare rând şi fiecare coloană să fie 10.
1 |
4 |
3 |
|
|
4 |
3 |
1 |
|
|
2 |
|
1 |
|
2 |
|
|
1 |
|
|
|
4 |
|
4 |
2 |
3 |
||
|
|
2 |
|
|
|
2 |
1 |
|
1 |
|
|
||
3 |
|
|
4 |
1 |
2 |
4 |
|
3 |
|
4 |
|
8. Completaţi pătratele libere, astfel ca suma să fie 10.
3 |
|
2 |
1 |
|
|
|
4 |
|
|
1 |
3 |
|
4 |
|
1 |
2 |
|
1 |
|
|
3 |
|
4 |
|
1 |
|
|
3 |
|
2 |
2 |
1 |
|
|
9. Completaţi pătrăţelele goale în aşa fel încât să obţineţi în fiecare rând şi coloană aceeaşi sumă.
18 |
46 |
36 |
|
18 |
|
|
|
|
|
38 |
|
35 |
|
17 |
38 |
40 |
42 |
35 |
22 |
||
42 |
|
|
|
|
28 |
|
53 |
|
10. Găsiţi cele patru cifre care scrise în locul semnelor de întrebare transformă careul de mai jos într-un „ pătrat magic”.
47 |
67 |
39 |
49 |
39 |
?7 |
8? |
32 |
28 |
6? |
?2 |
58 |
88 |
24 |
27 |
61 |
CIFRE ROMANE
Muncă independentă:
1. Cifrele romane alcătuite cu beţişoare reprezintă numerele 9, 10 şi 11. Cercetând cu atenţie, veţi constata că, de fapt, în desenele realizate se pot stabili egalităţi matematice. Demonstraţi aceasta.
IX X XI
2. Fără a mişca vreunul dintre chibriturile aşezate deja şi fără a mai adăuga ceva, arătaţi că rezolvarea este corectă.
X I + I = X
3.Schimbaţi poziţia unui singur beţişor, astfel încât să rămână tot egalitate:
X-X=XIX
VI+I= IV
VI-IV=L
XI+I=X
L-II= LI
XXXIX=XXXVIII-II